Program szkoleniowy

Dokonaj najlepszego wyboru dla swojej edukacji.

Dobry program szkoleniowy jest jak dobrze skrojony garnitur. Dopasowany do osoby i jej potrzeb. Dlatego przy tworzeniu programów szkoleniowych opieramy się na potrzebach, możliwościach edukacyjnych osób, a także na wymaganych programach ramowych dla danego szkolenia. Stworzenie odpowiedniego programu szkoleniowego jest kluczowe dla efektywności końcowej. Istotnym czynnikiem wpływającym na jakość przygotowanych przez nas programów jest odpowiednie przygotowanie się do tego procesu. Dlatego sporządzany jest na podstawie danych, które możemy streścić w kilku podpunktach:

Określenie celu. Na samym początku określamy cel jaki chcemy zrealizować. Przy określaniu tego czynnika zwracamy szczególną uwagę na potrzeby uczestnika szkolenia bądź grupy szkoleniowej ale także zleceniodawców, którzy określają cele na samym początku jakie mają być zrealizowane.

Ustalenie grupy docelowej. Kolejnym etapem jest ustalenie grupy docelowej czyli kto będzie beneficjentem naszego szkolenia. Istotną cechą tego etapu jest dostosowanie programu do możliwości percepcyjnych i poznawczych uczestników. Zdecydowanie będą się różnić ze względu na wiek, tj. osób młodych, w średnim wieku czy osób dojrzałych. Zakres, ilość materiału, zaawansowanie czy długość szkolenia będzie odgrywało tu znaczącą rolę.

Metody nauczania. Dobór odpowiedniej metody nauczania jest jednym z kluczowych czynników wpływającym na końcowy sukces. Ważne, aby program szkoleniowy jak i samo szkolenie nie było nudne. Dlatego o ile jest to możliwe łączymy teorię z praktyką. Nic bardziej nie uczy jak praktyka, prawda? Dodatkowo wspomagamy się multimediami oraz nowoczesnymi technologiami, testy postępu oraz sprawdzające.

Harmonogram. Harmonogram ze względu na swoją specyfikę musi uwzględniać warunki indywidualne osób lub grup szkoleniowych. Dopasowujemy go do optymalnego uczestnictwa w zajęciach bez nadmiernego obciążenia uczestników. Przy opracowywaniu harmonogramów szkolenia bierzemy pod uwagę takie czynniki jak długość szkolenia, wiek uczestników czy deklarowana intensywność, a także efekt końcowy jaki można osiągnąć przy odpowiednim zestawieniu godzin szkolenia wraz z liczbą dni w tygodniu.

Materiały szkoleniowe. Niewątpliwie materiały szkoleniowe muszą być dopasowane do programu szkolenia. Dlatego tak ważne jest, korzystanie min. z opracowanych własnych zasobów. Spersonalizowane i dostosowane do tematyki z pewnością pozwalają na łatwe powtarzanie i utrwalanie poruszanych zagadnień podczas szkolenia. Materiały opracowujemy na podstawie branżowej literatury wybierając tylko te elementy, które są niezbędne w danym momencie wzbogacając je własną wiedzą i doświadczeniem.

Ocena efektywności. Ostatecznym elementem potwierdzającym jakość szkolenia jest ocena efektywności. Podczas takiej oceny możemy stwierdzić poziom przyswojenia wiedzy. Na podstawie testów porównawczych z początku i końca szkolenia, po sporządzeniu ewaluacji możemy stwierdzić przyrost procentowy wiedzy z danego szkolenia. Jest to bardzo cenna wskazówka dla zainteresowanych stron. Uczestników taka ocena bardzo często motywuje do dalszego pogłębiania wiedzy, a prowadzącego do polepszenia lub ewentualnej korekty swoich metod nauczania.

Analiza. Analiza jest nieodzowną częścią każdego szkolenia. Na jej podstawie możemy nieustannie poprawiać jakość świadczonych usług. Dogłębna analiza pokazuje nam mocne strony, które należy kontynuować oraz te słabsze, które należy poprawić. Wyciąganie odpowiednich wniosków pozwala na bezustanne doskonalenie przez nas metod szkoleniowych.