System zarządzania jakością

Zarządzenie efektywnością szkolenia

W systemie szkoleniowym bardzo ważne jest badanie efektywności etapów dobrze zaprojektowanego procesu szkoleniowego. W skrócie możemy zapisać go w czterech etapach, które następują po sobie. Na początku należy przeanalizować potrzeby szkoleniowe, później opracować program szkoleniowy na podstawie potrzeb, następnie zrealizować zaplanowane szkolenie oraz na koniec ocenić efektywność całego procesu.

Bardzo ważne jest wstępne zanalizowanie i zidentyfikowanie potrzeb szkoleniowych. Dzięki temu wiemy co chcemy osiągnąć przeprowadzając szkolenie. Wstępna analiza pozwala również ocenić jakie wiadomości i umiejętności posiada uczestnik szkolenia. Na podstawie danych można stworzyć odpowiedni program dostosowany do zaawansowania uczestnika i przydzielić do odpowiedniej grupy o ile są to szkolenia grupowe. Właściwy program dostosowany do możliwości percepcyjnych danej osoby jest jednym z wielu kroków do osiągnięcia pełnego sukcesu. Ostatecznym krokiem niejako podsumowującym jest pomiar efektywności całego szkolenia.

Ocena efektywności szkolenia jest niezwykle ważnym etapem, ponieważ daje odpowiedź na to ile udało nam się zrealizować ze wstępnych założeń, które zostały postawione w początkowej fazie przygotowania szkolenia. Pozwala również w przyszłości poprawić  programy, które będą dawały lepsze wyniki końcowe w procesie kształcenia. Poza tym dobrze przeprowadzone szkolenie motywuje samych uczestników do pogłębiania wiedzy o ile będą czuli, że nie był to dla nich stracony czas, a ich wiedza uległa zwiększeniu.

Dbając o jakość procesu szkoleniowego nasza firma wprowadziła następujące etapy weryfikacji i identyfikacji procesu szkoleniowego:

  • Identyfikacja wstępna przygotowania uczestników do procesu kształcenia za pomocą testów na początku szkolenia tzw. Pre_Test. Test składa się z min. 10 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru A, B, C, D lub pytań otwartych, opisowych. Wynik pozwala ocenić znajomość zagadnień, które będą poruszane na szkoleniu. Dodatkowo pozwala na odpowiednie zakwalifikowanie uczestnika do grupy pod kątem stopnia zaawansowania.
  • Weryfikacja postępu poszczególnych etapów kształcenia. W formie ćwiczeń oraz testów po zakończonym module. Test składa się z min. 10 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru A, B, C, D lub pytań otwartych opisowych. Podstawą zaliczenia jest prawidłowa odpowiedź na min. 75% ze wszystkich pytań. W przypadku niezaliczenia zadania, zostaną zastosowane działania naprawcze dla uczestnika przydzielane przez prowadzącego trenera. Ponowne sprawdzenie wiedzy z danego modułu.
  • Weryfikacja rezultatu etapu kształcenia. W formie testów na zakończenie szkolenia. Test składa się z min. 14 pytań z całości przerobionego materiału w formie pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru A, B, C, D lub pytań otwartych opisowych. Podstawą zaliczenia jest prawidłowa odpowiedź na min. 75% ze wszystkich pytań. W przypadku niezaliczenia zadania zostaną zastosowane działania naprawcze dla uczestnika przydzielane przez trenera prowadzącego oraz ponowne sprawdzenie wiedzy z całości materiału. Zaliczenie testu jest podstawą przystąpienia do egzaminu końcowego wewnętrznego oraz zewnętrznego, jeśli taki występuje.
  • Weryfikacja przyrostu wiedzy. Zastosowanie testów typu Post_Test tożsamych jak Pre_Test. Służy porównaniu i zbadaniu przyrostu wiedzy po zakończonym szkoleniu.